Atatürk Üniversitesi Atatürk Üniversitesi
Ara
Yayınlara dön
Bildiri Poster Ulusal 2025

Genel Anesteziyle Diş Tedavisinde Thiocilline Bağlı Göz Alerjisi : Olgu Sunumu

Fatıma Nuran Kıran, Kevser Okumuş, Sera Derelioğlu, Rabia Kahveci

Çocuk Diş Hekimleri Derneği 1.Bilimsel Kongresi ss. 91 · İstanbul · 23.05.2025–25.05.2025 · 23.05.2025

Özet

Amaç: Genel anestezi uygulamaları sırasında, göz kuruluğunu ve korneal abrazyonu önlemek

amacıyla topikal pomad ve bandaj uygulamaları sıklıkla tercih edilmektedir. Thiocilline göz

pomadı, neomisin sülfat ve basitrasin içeren antibiyotik kombinasyonu ile göz yüzeyini

enfeksiyonlara karşı koruma amacı taşır. Bununla birlikte, bu preparatlara karşı gelişebilecek

alerjik reaksiyonlar nadir de olsa klinik açıdan önem arz etmektedir. Topikal oftalmik ajanlara karşı

gelişen alerjik yanıtlar; konjunktival hiperemi, ödem, prurit ve lakrimasyon gibi semptomlarla

kendini gösterebilir. Bu çalışma, genel anestezi altında diş tedavisi uygulanan pediatrik bir

hastada, Thiocilline göz pomadına bağlı geliştiği düşünülen alerjik reaksiyonu tanımlamayı

amaçlamaktadır.

Olgu Sunumu: Altı yaşında, tıbbi geçmişinde alerji öyküsü bulunmayan, kooperasyon problemi

nedeniyle iletişim kurulamayan erkek hasta, şiddetli diş ağrısı şikâyetiyle pedodonti kliniğimize

başvurdu. Hastanın klinik ve radyografik değerlendirmesi yapıldıktan sonra, tedavi planı genel

anestezi altında uygulanmak üzere oluşturuldu. Operasyon öncesi pediatri ve genel anestezi

bölümlerinden gerekli konsültasyonlar sağlandı.

Operasyon sırasında, korneal yüzeyi korumak amacıyla her iki göze Thiocilline göz pomadı

uygulanarak kapatıcı bandaj yerleştirildi. Postoperatif ilk 24 saat içerisinde hastada bilateral göz

çevresinde belirgin kızarıklık, ödem, kaşıntı ve artmış lakrimasyon gözlemlendi. Göz hastalıkları

bölümüne yönlendirilen hasta, konjunktival irritasyon ve periorbital ödem tanısıyla

değerlendirildi. Klinik bulgular, Thiocilline pomada karşı gelişen alerjik reaksiyon ile uyumlu

bulundu.

Tedavi kapsamında oral antihistaminik (Allerset şurup), topikal steroid-antibiyotik kombinasyonu

(Zylet göz damlası) ve topikal antibiyotik (Cotimycine merhem) başlandı. Takip eden bir hafta

içerisinde hastanın semptomlarında belirgin gerileme gözlemlendi ve tam iyileşme sağlandı.

Sonuç : Bu olgu, genel anestezi altında yapılan işlemler sırasında kullanılan topikal ajanların

nadiren de olsa ciddi alerjik reaksiyonlara yol açabileceğini ortaya koymakla birlikte bu tarz

komplikasyonlara multidisipliner yaklaşımın önemini vurgulamaktadır. Preoperatif sorgulamanın

detaylı yapılması, alternatif göz koruyucu ajanların bilinmesi ve komplikasyonlara karşı hazırlıklı

olunması hasta güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır. Ayrıca operasyon öncesi nadir de

olsa karşılaşılması muhtemel bu tarz alerjik durumlar ile ilgili hasta ve velisi bilgilendirilmelidir.

Atıf için künye

Kıran, F. N., Okumuş, K., Derelioğlu, S., & Kahveci, R. (2025). Genel Anesteziyle Diş Tedavisinde Thiocilline Bağlı Göz Alerjisi : Olgu Sunumu. Çocuk Diş Hekimleri Derneği 1.Bilimsel Kongresi, İstanbul (ss. 91).

BibTeX
@inproceedings{kiran2025-13332,
  author = {Kıran, Fatıma Nuran and Okumuş, Kevser and Derelioğlu, Sera and Kahveci, Rabia},
  title = {Genel Anesteziyle Diş Tedavisinde Thiocilline Bağlı Göz Alerjisi : Olgu Sunumu},
  booktitle = {Çocuk Diş Hekimleri Derneği 1.Bilimsel Kongresi},
  address = {İstanbul},
  year = {2025},
  pages = {91},
  url = {https://akademik.atauni.edu.tr/yayinlar/13332-genel-anesteziyle-dis-tedavisinde-thiocilline-bagli-goz-alerjisi-olgu-sunumu}
}